Izgovori so bolezen sodobnega časa!

Naj dvigne roko tista, ki ji sprva ni bilo zoprno ločevati smeti. Koliko časa ste potrebovali, da je to postala navada in kolikokrat se zgodi, da sredi parka ne vržete plastenke v koš, ker so tam samo koši za vse odpadke, temveč jo potlačite nazaj v torbico in jo doma ali na poti do avta odložite v košu za embalažo?

Če ste ena od zgoraj opisanih dam, ste ločevanje dobesedno vkodirali v svoj program delovanja. Zdaj si morda mislite: da bi bilo tako vsaj z vsakodnevno telovadbo, jogo obraza, meditacijo, dihalnimi vajami, večernim odrekanjem sladkarijam, branjem knjige, pitjem smutijev itd. itd. … Res je eno: v ločevanje odpadkov smo bili nekako prisiljeni. In res je drugo: četudi vas nihče ne sili, da npr. zvečer delate dihalne vaje, namesto da bi zavijali v kuhinjo do hladilnika, si želite – ostati zdravi, polni energije in zadovoljstva s samimi seboj. Premalo za motivacijo? Govorile smo s Tanjo Želj, ambasadorko zdravega načina življenja, gibanja in razmišljanja, ki dela in uči po strokovnih principih in hkrati iz sebe. Ki iskreno priznava tudi svoje padce in vzpone, ki so ji povzročali preglavice.

Zakaj je tako težko dobre stvari za naše zdravje spremeniti v navade?

Po mojih izkušnjah v veliki meri zato, ker je za to potrebna akcija. Ker se je treba premakniti in v to, da nekaj, kar si želimo, postane naša navada, vložiti trud. To pa je – seveda – naporno. Fizični napor je na primer za marsikoga velik psihični napor. Telo bi rado počivalo, ohranjalo energijo. Toda ker sodobni človek veliko preveč sedi, se z leti nabere premalo aktivnosti in hitro se lahko znajdemo v začaranem krogu težav. Iz takega kroga pa ne moremo izstopiti hitro in za to, da bomo danes še lenobno grizljali čips na kavču in gledali televizijo, jutri pa namesto tega vsi navdušeni zavezovali superge za tek, ne obstaja čarobna palčka. Če smo mnogo let ali desetletij kvarili svoje telo s slabo držo in nismo nič naredili za boljšo držo, je naivno pričakovati, da bomo z malo telovadbe kar takoj ok.

Torej se moramo najprej psihično pripraviti na to, da bomo kar koli spremenili na bolje?

Točno tako. Trud zase mora biti način življenja, le tako smo učinkoviti in želja res postane navada. Velik vpliv na navade imajo že starši na svojega otroka. Naši starši so bili vzgled nam, mi pa smo svojim otrokom. Spet je naivno pričakovati, da se bo otrok gibal in redno prehranjeval, če npr. starš leži na kavču in je čips. Zgledi vlečejo. Kar spomnite se – tiste stvari, ki so bili v vaši družini nekaj vsakdanjega, ste ponotranjili in se vam zdi, da se vam zanje sploh ni bilo nikoli treba truditi. Tisto, kar pa je za vas v odrasli dobi nekaj novega – kot je bilo npr. ločevanje odpadkov – pa je sprva treba ponotranjiti. 

Po mojem mnenju bi lahko bilo tudi zdravje tako močna vrednota, ki bi nas motivirala, da res vsak dan, brez izjeme, dobro skrbimo za svoje telo. Vendar opažam, da to postane ljudem pomembno šele, ko jih nekaj res boli ali resno zbolijo. Vendar je za mnoge takrat lahko prepozno. O tem je treba razmišljati prej. Krasen um imamo za to.

Po mojem mnenju bi lahko bilo tudi zdravje tako močna vrednota, ki bi nas motivirala, da res vsak dan, brez izjeme, dobro skrbimo za svoje telo.

Kje in kako je najpametneje začeti, da nam bo lažje in da bosta um in telo čim lažje sprejela spremembo?

Odgovor je odvisen od tega, kaj si želimo. Se želim samo bolje počutiti? Želim preteči maraton? Potrebujem le nekje sprostiti nabrani dnevni stres? Da vemo, kaj si želimo, moramo poznati sebe. Če ne vemo, kje začeti, se vprašajmo: Kaj mi ustreza? Kje se res sprostim? Kdaj se počutim lažjo? In ko to vemo, gremo naprej – začnemo početi tisto, kar nas vodi k cilju. Po navadi nas zadržijo izgovori, kot sta čas in denar. Vendar sta to samo izgovora. Sprehod v gozdu nič ne stane. Če imamo čas za televizijo, ga lahko najdemo tudi za sprehod.

Ali priporočate kakšne korake za usvajanje zdravih navad v naš vsakdan, da jih bomo res posvojili in bodo resnično postale naše navade?

Menim, da ni splošnega recepta kar za vse. Jaz lahko povem zase in morda to pomaga še komu. Mene zagotovo najbolj od vsega motivira zdravje: če sem zdrava, lahko počnem vse. Morda si prav zato želim biti tudi zgled otroku in svojim strankam. Da res živim to, kar učim. Vse to lahko motivira še koga. Tudi jaz imam vzornike, ki jim sledim, ki me motivirajo. In če spet izhajam iz sebe – spoznavam se že vse življenje in poskušam svoje telo podpirati v vsem, v čemer le zmorem. Brez izgovorov. Izgovori so bolezen sodobnega časa.

Smiselno je stremeti k ravnovesju vsega, tudi skrbi zase.

Kaj vse naj bi postalo naša navada poleg umivanja zob in vsakodnevnega prhanja?

Prijaznost in sprejetje svojega telesa. Ko svoje telo sprejmemo in smo do njega prijazni, sem prepričana, da se bomo za svoje telo res potrudili. Osnova zame so: dobro, trdno nočno spanje; redno, nežno, zmerno gibanje; ustrezna, uravnotežena, sezonska prehrana. To je temelj. Dodala bi še dobre odnose, ki pa jih lažje negujemo, ko smo v dobri psihofizični formi.

Sliši se preprosto, pa vendarle je kakšno odločitev izjemno težko spremeniti v navado. Katera vaša odločitev je največ časa potrebovala za to, da je postala navada?

Sem avtoimuna bolnica in iz svoje prehrane sem morala izločiti gluten. Večkrat sem klonila, za to sem potrebovala več kot 10 let. Zdaj pa se že štiri leta 100 % držim in niti ne pomislim ne več, da bi bilo drugače, saj se počutim 100-odstotno bolje.

Nas lahko ‘zdrave navade’ tudi preobremenijo, kako to opazimo in kaj narediti, da nam nekaj, kar naj bi bilo za nas dobro, ne bo povzročalo stresa?

Seveda, tudi težnja po tem, da bi prevzeli vse zdrave navade, nas lahko preobremeni. Nobena skrajnost ni dobra. Smiselno je stremeti k ravnovesju vsega, tudi skrbi zase.

In se kdaj pa kdaj prilagoditi trenutni situaciji, ne pa riniti z glavo skozi zid.

Točno tako.

Tanja Želj, ambasadorka zdravega načina življenja. Foto: Tina Žabar Petaros

Tanja ta vikend, od petka,28., do nedelje, 30. avgusta, s svojo ekipo pripravlja Spletni Tanergijin vikend, vikend, poln dragocenih in skrbno izbranih vsebin in informacij za vas in za vaše boljše telo.

Komentirajte

Vsak petek našim bralkam, ki so prijavljene v novičke Nepremagljive, pripravimo ekskluzivno vsebino, ki jo prejmejo izključno samo prijavljene bralke, na svoj email naslov. Postani del Nepremagljivih in v petek te bo v poštnem nabiralniku čakala Knjižica receptov gurmanskega jesenskega piknika.

Differo d.o.o., 2020 Nepremagljiva.si - ISSN 2712-6285, vse pravice pridržne
Pogoji poslovanja - Piškotki

6 receptov izpod rok nepremagljive Alme Rekič! GURMANSKA jesenska PIKNIK KOŠARICA!

Brezplačno, naravnost v vaš e-mail nabiralnik; Knjižica receptov gurmanskega jesenskega piknika.Naročite se na naše novice in prejemali boste ekskluzivne vsebine, ki jih za vsak teden pripravljamo nepremagljive.