Prepričanje, da je trdo delo vrednota, lahko vpliva na naše duševno zdravje

Je četrtek popoldan in ve ste na smrt utrujene. Ampak to ni smiselno, saj niste opravile nobene superjunaške naloge ali naredile kaj nenormalno napornega.

Pravzaprav ste naredile celo manj, kot ste sprva načrtovale. Namesto, da bi potrdile misel, da ste morda dejansko utrujene, se kaznujete, ker čutite nekaj, česar si niste zaslužile.

Ta vrsta spirale slabe vesti – se sliši znano? – je enosmerna vstopnica za izgorelost in simptom razširjenega sistema prepričanj, ki ga imenujemo lažna lenoba. Ta sistem prepričanj škoduje našemu počutju, delu in odnosom ter spodkopava našo sposobnost, da smo sočutni do drugih. Danes vam tako razkrivam splošno veljavna prepričanja, ki jih imamo mnoge od nas glede lenobe in produktivnosti, ter razlago, kako se lahko naučimo drugače razmišljati.

Od kod prihaja ideja o lenobi? 

Beseda “len” se je v angleščini prvič pojavila okoli 1540 in je bila uporabljena za nekoga, ki ni maral dela ali truda. Mnogi etimologi verjamejo, da izvira bodisi iz nemške besede »lasich«, kar je pomenilo »šibek«, ali iz staroangleščine »lesu«, kar je pomenilo »lažno« ali »zlobno«. Ideja, da so »leni« ljudje šibki in nimajo motivacije, zaradi česar so moralno pokvarjeni in zlobni, je še danes veljavno tudi pri nas.

Veliko stvari, ki jim pravimo lenoba, kot je odlašanje, so pogosto posledica perfekcionizma in tesnobe. Ko pogledamo nekoga, ki ne bo začel delati raziskovalne naloge, ker je zelo zaskrbljen in ne ve, kako začeti – čeprav mu je zelo mar za popolno opravljanje dela – jih imenujemo leni ali celo lenuhi. Ta ideja, da je lenoba moralna pomanjkljivost, se pojavi, ko pogledamo kulturni odnos do invalidnosti, odvisnosti od drog in brezdomstva – treh področij, na katerih so ljudje pogosto posamično krivi za težave, ki jih je ustvarila družba.

Kaj je lažna lenoba?

Lažna lenoba je sistem prepričanj, ki pravi, da je trdo delo moralno boljše od sprostitve, in da imajo ljudje, ki niso produktivni, manjšo prirojeno vrednost kot produktivni ljudje. To je neizrečen, a splošno veljaven niz prepričanj in vrednot. Vpliva na to, kako delamo, kako postavljamo meje v naših odnosih in naše poglede na to, kaj naj bi bilo življenje.

Obstajajo tri temeljna prepričanja, ki spodbujajo družbeno sovraštvo do lenobe:

Vaša vrednost je vaša produktivnost

Ta ideja je problematična na temeljni ravni in tudi zato, ker na primer otroci, starejši, invalidi in ljudje z depresijo ne morejo biti vedno produktivni. Ta življenja imajo še vedno prirojeno vrednost. In če menite, da si s trdim delom in veliko storilnostjo zaslužite svojo pravico do življenja, boste vedno prevzeli več, kot je za vas zdravo. Ko imamo težave ali nismo produktivni, nas ideja, da je naša produktivnost povezana z našo vrednostjo, naredi bolj ranljive, da nas drugi lažje izkoriščajo.

Ne morete zaupati lastnim občutkom ali omejitvam

Ker je produktivnost najpomembnejša stvar, bi morali ignorirati ali omalovaževati vse, kar moti to produktivnost: če sem sredi dneva utrujena, se zaradi tega skorajda požrem in omam slabo vest ali si rečem, da sem utrujena nima smisla. Nisem si še zaslužila odmora, ker nisem naredila dovolj. To je tvegan miselni proces, ker nas vodi do izkrivljenega občutka za te signale. Ne zaupamo občutkom, da moramo prenehati delati, ker domnevamo, da smo zaradi tega slaba oseba. To lahko škoduje našemu zdravju, saj so ljudje, kadar nimajo dovolj odmora, izpostavljeni povečanemu tveganju za izgorelost.

Vedno lahko naredite več

Ta je še posebej nevaren, ker gre za veliko več kot samo delo. Obstaja veliko področij življenja, zaradi katerih se lahko počutimo krive ali kjer se lahko počutimo, kot da nismo dovolj. Žal gre tukaj za začaran krog.

Kaj je znak, da ste ujete v past lažne lenobe?

Če je vaša prva reakcija, da vidite čustvo kot grožnjo vaši produktivnosti, to pomeni, da je treba narediti nekaj izboljšav. Bodite pozorne, ko je vaš prvi impulz dvomiti o čustvu, pa naj gre za jezo, zamero ali utrujenost.

Drugič, opazite ali razmišljate o počitku in skrbi zase le kot o sredstvih za večjo produktivnost. Dokler tako razmišljate, svoje življenje še vedno merite pogojno. Zapravljanje časa je nujen del življenja. Osnovne človeške potrebe in naše življenje je mogoče opredeliti z našimi vrednotami, našimi odnosi in stvarmi, ki nam dajejo užitek, namesto krivde, sramu, produktivnosti ali poskusa, da bi si prislužili pravico do življenja. Ne gre za to, da si zaslužiš pravico do življenja. Vsi si zaslužimo biti srečni in sproščeni, ne glede na to, kaj počnemo ali česar ne počnemo.

Kaj lahko naredite, da se rešite lažne lenobe?

Ena stvar je, da spremljate, kako preživljate svoj čas. Namesto, da bi se sramovale, ker niste opravili neke dejavnosti, opazite, česa ne počnete, in se vprašajte, ali vam je ta dejavnost dejansko všeč ali samo mislite, da bi jo morale opravljati.

Prav tako se navadite na misel, da je ves vaš čas že obračunan. Če opazite, da so v dnevu trenutki, ko prenehate delati in čas zapolnite z motnjami, bodite pozorne na to, kdaj se to zgodi in sprejmite, da je vaše telo morda potrebovalo ta čas počitka, sicer se pozneje ne bi mogle osredotočiti.

Dobra vaja je, da pogledate svoje cilje in opazite tiste, ki jih ne dosegate dosledno. Nato pomislite, kako se počutite, ko tega cilja ne dosežete. Kateri cilji vas zanimajo in katere stvari, v katere vlagate veliko energije, vam niso pomembne? Mogoče lahko zamenjate nekaj stvari in se osredotočite na tisto, kar je pomembno in kaj lahko opustite. Vprašajte se: kaj lahko izrežem? Ne: Kako lahko prilagodim drugo stvar?

Kakšen je zdrav in realističen način za oceno produktivnosti?

Ko gre za merjenje naše produktivnosti, živimo v svetu, kjer mora večina ljudi delati, da lahko živi. Alternativ žal ni veliko. Zato smo že v situaciji, ki je finančno prisilna. Tako se pogosto ne moremo popolnoma ločiti od merjenja naše produktivnosti.

Glede na to, v kateri panogi delate in kako preživljate svoj čas, lahko opazimo, da so na delovnem mestu stvari, ki se delajo samo zato, da bi tekmovali s sodelavci ali da bi poskušali zasenčiti drugo osebo. Pomislite: Ali se lahko izognete odhodu z dela 2 uri kasneje? Ali lahko rečete ne tej nalogi, ki vas bo preobremenila? Prav tako komunicirajte s svojim delodajalcem. Ko je čas za vašo oceno uspešnosti, se prepričajte, da si pripisujete zasluge za vse, kar ste storili, vključno z ljudmi pri delu, ki ste jim pomagali, in stvarmi, ki ste se jih naučili, ne le za to, koliko ur ste oddelali.

Na katere načine lahko pomagamo ljudem v našem življenju, ki jih je prizadel mit o lenobi?

Ljudem pogosto ne pripisujemo zaslug za to, kako težko se borijo, da bi ostali živi, ​​da bi bili v redu in da bi dobili počitek, ki ga potrebujejo, ko se dogajajo težave z duševnim zdravjem. Namesto tega vidimo, da ne delajo dovolj na podlagi našega standarda, kaj bi morali početi, in jih imenujemo leni.

Namesto obsojanja ljudi, ki nečesa ne naredijo, zaradi česar smo razočarani ali jih označimo za lene, bi se moralo zastaviti vprašanje: Ali želijo doseči ta cilj? In če jim ne uspe doseči cilja, ki je zanje pomemben: kaj lahko storimo, da pomagamo? Če ste si z nekom blizu, imate takrat možnost, da vas zanima, kaj je na poti vašim prijateljem ali družinskim članom. Poskusite jih pomiriti in jim pomagati prepoznati, s čim se ukvarjajo. Ko vzpostavite zaupanje, kar je včasih težko, jih vprašajte: Katere stvari so ti na poti? S katerimi stvarmi ti lahko jaz pomagam? Bodite sočutni.

Kako so se te ideje o produktivnosti in lenobi obdržale ali spremenile med pandemijo?

Zaradi lažne lenobe veliko delodajalcev ne zaupa svojim zaposlenim – tako kot mi ne zaupamo svojim potrebam in omejitvam, delodajalci ne zaupajo potrebam in omejitvam zaposlenih. Zaradi česar mislijo, da so delavci na skrivaj leni, čeprav obstajajo podatki, ki kažejo, da se je produktivnost med pandemijo povečala za približno 40 odstotkov.

Ker so ljudje obtičali doma in ni bilo poti na delo, je večina imela več časa za delo. Toda ljudje so bili obravnavani, kot da so leni. Zato smo v tem groznem paradoksu: ljudje delajo več kot kdajkoli prej. Težje se je izogniti e-pošti, povabilom na sestanke in delu. Hkrati pa nam pravijo, da tega časa ne izkoriščamo ali da nismo dovolj produktivni.

Kateri so znaki, da ste nekdo, ki je povezal produktivnost z dobroto in kako se oddaljiti od tega razmišljanja?

Če moralizirate o delu in domnevate, da je nekaj narediti bolje kot ne delati nič, je to dober znak, da verjamete, da je produktivnost moralna in da nič ne delate nemoralno. Drugi znak je prepričanje, da je hitro delo in doseganje rezultatov dokaz, da ste dobra oseba.

Nikomur ne škodi, če sede in razmišlja. Nehajte pa se spraševati, ali moram kaj narediti? Ali potrebujem odmor? Vse to so moralno nevtralne stvari. Če se počutite krive, če samo mirno sedite in razmišljate, vadite, da se boste lažje oddaljili od ideje, da ste zaradi nujnosti in produktivnosti boljša oseba od drugih.

Kateri so alternativni načini za prikaz lastne vrednosti?

Vsako živo bitje ima vrednost in vsi smo del vesolja. Družbi ali vesolju nismo dolžni, ker sestavljamo družbo in vesolje. Na primer: list ne dolguje ničesar drevesu, na katerem je. Je del drevesa. Še en odličen primer za razumevanje pomena vrednosti je ceniti svoje hišne ljubljenčke. Večina hišnih ljubljenčkov ne počne nič produktivnega – hladijo se, spijo, jedo, grizljajo podstavke in se radi božajo. Mnogi ljudje ljubijo svoje hišne ljubljenčke samo zato, ker obstajajo.

Vadite univerzalno stališče, da je življenje dragoceno. Živite s prepričanjem, da je vsak vreden, ne glede na to, kaj počne. Tako je veliko lažje začeti verjeti v to o sebi in lažje boste Nepremagljive. Ne pozabite: nič ni narobe, če si kdaj vzamete odmor.

Komentirajte

Vsak petek našim bralkam, ki so prijavljene v novičke Nepremagljive, pripravimo ekskluzivno vsebino, ki jo prejmejo izključno samo prijavljene bralke, na svoj email naslov. 

Differo d.o.o., 2020 Nepremagljiva.si - ISSN 2712-6285, vse pravice pridržane
Pogoji poslovanja - Piškotki

S tem, ko uporabljate spletno mesto, dovoljujete uporabo piškotkov v skladu z našo politiko varovanja zasebnosti. Preberi več
Se strinjam