O tem, kaj je trajnostna moda in zakaj bi morali o njej razmišljati kot o investiciji, sem se pogovarjala s pionirko na tem področju, uspešno modno oblikovalko Mateo Benedetti.
Matea, kateri je prvi korak, ki ga lahko vsaka izmed modnih navdušenk naredi k varovanju okolja in temu, da naredimo svet boljši?
Prvi in najbolj pomemben korak je zmanjšanje nakupov oblačil nizkocenovnih blagovnih znamk, katere lahko nadomestite z oblačili druge roke in jih kombinirate v še bolj avtentične stajlinge ali se raje odločite za nakupe oblačil lokalnih dizajnerjev ali namesto desetih majic nizkega cenovnega razreda kupite eno kvalitetno ali celo ekološko.
Kateri so najmočnejši argumenti za uporabo trajnostne mode. Takšni, ki nam bodo vsem zagotovo dali misliti?
- Zaščita vašega zdravja
- Zaščita vode, zemlje in kisika, najpomembnejši viri življenja
- V trajnostni modi je prepovedana uporaba pesticidov, antibiotikov in toksičnih barvil.
- Zaščita živali in ogroženih živalskih vrst
- Živalim prijazna moda, kjer se ne uporablja nič živalskega izvora niti volne, svile in perja.
- Večina tekstilov je toksičnih, saj se uporabljajo barvila, ki vsebujejo težke kovine, ki skozi kožo prodrejo v telo. Pri večini kožnih bolezni je ravno povzročitelj toksični tekstil.
- Zaščita prihodnosti za več generacij in pogojev bivanja na zemlji
- Modna industrija je tretja najbolj oporečna industrija na svetu.
- Zaščita delovne sile in otrok
- Največ je zlorabe mladoletnih kot poceni delovne sile
Kateri materiali se uporabljajo v trajnostni modi? Iz česa vse se da izdelati oblačila?
Osredotočila se bom še ožje in dodala trajnostni in živalim prijazni modi. Tukaj se lahko uporabljajo vsi tekstili rastlinskega izvora, ki so bili izdelani pod strogim nadzorom z najmanjšim vplivom na zemljo in vodo, da ne pozabimo, da je navadni bombaž eden najbolj oporečnih tekstilov na svetu, kljub temu, da je rastlinskega izvora, ker se pri navadnem bombažu uporablja ogromne količine vode, pesticide, belila, kemične snovi in toksična barvila medtem, ko je ekološki bombaž predelan pod strogimi nadzori in omejitvami. Boleg ekološkega bombaža so še rastlinskega izvora ekološki lan, konoplja, ananasovo usnje, kavin tekstil, bananin, sojin itd. Druga veja trajnostnih tekstilov pa zajema tekstile naftnega izvora, ki pa so reciklirani iz plastenk, ribiških mrež, starih oblačil itd. In sodijo v koncept krožnega gospodarstva.
Bi morali o kosih vaših in ostalih oblačil trajnostne mode razmišljati kot o investiciji – v sebe, okolje, svoje otroke, prihodnost …?
Absolutno, to je tako kot prijazna beseda gradi dobre in harmonične odnose, tako prijazna moda do okolja, gradi dober odnos s planetom in našim zdravjem.
Ste ena izmed pionirk trajnostne mode. Kako je bilo to videti na začetku, v časih, ko se je o tem pravzaprav šele govorilo?
Na tržišču je bilo izjemno težko pridet do dobrih dobaviteljev, izbire tovrstnega tekstila je bilo zelo malo, zanimanja za trajnostno modo pa še manj. Zelo redki so razumeli kaj razvijam, sploh ker ni bilo niti najmanj estetsko in atraktivno, obenem pa bistveno dražje, kot danes. Razlagati, kaj je vse zadaj, je bilo mučno meni, kaj šele tistemu ki je poslušal, ker nikakor niso mogli povezati, da oblačila, ki jih nosijo in so tako lepa, lahko povzročajo tolikšno škodo tako planetu, kot ljudem.
Na svoji ustvarjalni poti ste doživljali vzpone in padce. Kaj vas motivira? Kje najdete moč?
Edina motivacija, ki jo imam je, da sem človek in tako se vedem do planeta in ljudi. Naše poslanstvo je ščitenje planeta in ustvarjanje boljše družbe, ne glede na to kdo, kaj in kje sem. Vse ostalo je odmik od samega sebe in bolezen uma, največkrat povezanega s pohlepom in manjvrednostnim kompleksom. Ljubezen je odgovor na vse. Več je poseduješ več narediš za planet in sočloveka in to je tudi edino resnično bogastvo, ki oddide s teboj.
Trajnostne mode se nekako drži sloves, da je draga, nedostopna povprečnim kupcem. Izhaja to iz tega, da smo že precej razvajeni in navajeni kupovati poceni?
Tako kot v »normalni« modi so v trajnostni modi različni cenovni razredi. Imamo ekološke majice po 15 eur, kar je poceni, če primerjamo z majico luksuzne blagovne znamke. Problem vidim bolj v temu, da trajnostne mode, ki bi bila v različnih cenovnih razredih, v različnih trgovinah na policah, še vedno ni v takem obsegu, kot bi si jo želeli.
Tukaj polagam odgovornost predvsem na trgovce, ki imajo moč odločanja kaj bo na trgovskih policah. Ko bo povpraševanje po tovrstnih izdelkih, z zavestjo kupcev tudi zrastlo, se bo trgovcem enostavno splačalo dobavljat trajnostne blagovne znamke, tako luksuzne, kot srednje- nizko cenovnega razreda.
Zelo redki so razumeli kaj razvijam, sploh ker ni bilo niti najmanj estetsko in atraktivno, obenem pa bistveno dražje, kot danes. R
Hitra moda dobiva že močne kritike javnosti in njihov marketing se zelo spretno odziva, je pa res da, če nisi dobro podkovan z informacijami, gre na žalost le za dober marketing, zato da se prikrije vse kar se za tako oporečnim in neetičnim mehanizmom skriva. Upam, da bo hitra moda deležna kmalu davka, za škodo, ki povzroča okolju in ljudem.
Ljudje potrebujemo občutek posedovanja, zgleda da nas nakupi na eni ravni pomirijo in napolnejo praznino s katero se zares nočemo soočati. Velika razlika je med potrebovati in občutkom moči, ki izhaja iz posedovati.
Fotografija Matee Benedetti: avtor Tomi Lombar