Iščete celosten pristop k dobremu počutju? Poskusite paleo dieto!

Ob prestopu v novo leto si pogosto zastavimo nove cilje. Najpogosteje si obljubimo, da bomo več naredili zase in živeli bolj zdravo. Razmišljamo o dieti, gibanju, spanju. Katera je prava in katera najboljša? Morda najhitrejša? LCHF, keto ali veganstvo, vegetarijanstvo? Morda pa razmišljate le o čiščenju in razstrupljanju?

Paleo ni dieta, ampak način življenja!

Kot zagovornica zdravega življenja hrano povezujem z gorivom, ki nam daje vse, kar potrebujemo za gibanje in vitalnost ter kakovost bivanja. Hrana je gorivo za mišice in možganske funkcije, a mora nas hraniti in ne sme obremenjevati notranjih organov (jetra, prebavila, ledvice in izvodila), ne sme nas zapacati in ogreti. To lahko dosežemo le s hrano, ki je povezana z naravo, ki je del nje in ni industrijska. Hrana, ki hrani telo in nahrani tudi hormone. Vse te prednosti združuje paleoprehrana, ki je del celostnega paleopristopa in načina življenja.

Vsak od nas je edinstven, zato so vse poenostavitve in šablone zavajanje. Ni ene same diete in ene samo poti, ki bi bila za vse dobra, primerna ali celo odlična. So le smernice brez strogo predpisanih pravil, ki si jih lahko vsak od nas prilagodi. 

Zakaj paleo?

Paleo ni dieta, to je način življenja v vseh dimenzijah, ne le prehranjevalni režim. Čeprav se ne moremo vrniti nazaj – in tudi ni njen namen v celoti obuditi vseh ravni življenja v paleolitiku –, je iz zgodovine vredno povzeti vse dobrobiti tedanjega časa in jih nadgraditi z modernimi tehnologijami, sodobnimi pristopi in znanstvenimi dognanji o prehrani, zdravem načinu življenja, vse to pa vsekakor začiniti s kančkom zdrave pameti.

Paleoslog življenja spodbuja k bolj zdravim navadam in povzema naravne zakone: boljše spalne navade, zmanjševanje in obvladovanje stresa, dobra funkcionalna pripravljenost in zadostno gibanje, primerna izpostavljenost soncu, preživljanje več časa na prostem (v naravi), izločanje strupov iz okolja, hrane, oblačil ipd.

Nobena skrivnost ni, da ima stanje hormonov v telesu odločilen vpliv na počutje.

Nobena skrivnost ni, da ima stanje hormonov v telesu odločilen vpliv na počutje. V sedanji civilizaciji se v vse segmente življenja vpletajo hormonski motilci (barvila, mobilna omrežja, smog, industrijska hrana …), ki pomembno vplivajo na naše počutje in celostno zdravje. Predvsem in (pre)pogosto so zastopani v hrani, njihov vpliv na telo je izredno škodljiv. Prav zato moramo hrani nameniti več pozornosti, saj ima res pomembno vlogo – je gorivo, ki nam daje energijo, osnovo za lepo oblikovano, čvrsto telo in sijoč videz. Želimo si živeti brez obolenj, depresije, srčnih bolezni, povišanega krvnega tlaka, kapi in raka – a za to moramo nekaj narediti! Predvsem moramo stopiti iz svoje cone udobja in narediti korak v pravo smer. Poskušajmo zaživeti tako, kot so živeli naši predniki milijon in več let nazaj.

Njihova skrivnost je bila v načinu življenja in prehranjevanja, zato slednje imenujemo dieta kamene dobe ali paleolitska dieta ali dieta jamskega človeka ali dieta lovca-nabiralca. Mnogi jo bolj romantično opisujejo tudi kot dieto rajskega vrta – in v resnici je res rajska. Predstavlja popolnoma integriran, celosten, izčrpen način prehranjevanja, ki zajema vse prednosti in najboljše lastnosti drugih prehranskih teorij in diet, a izloča njihove slabosti. 

Paelodieta je zelo enostavna 

  • Uživanje v jedi! Sveža zelenjava, ribe in meso, sadje z nizko vsebnostjo sladkorjev (kot značilni predstavniki paleodiete) so res okusni, barvitost in svežina vzbujata tek in zapeljujeta bodočega jedca.
  • Veliko zelenjave in vegetarijanske hrane na splošno (morda celo več kot v vegetarijanski dieti). Paleodieta vsebuje veliko sveže zelenjave in sadja, ki sta značilna za vegetarijanstvo, prav tako veliko oreškov in semen, zdravih maščob.
  • Zelo malo je slabih maščob. V paleodieti so povsem naravni viri hrane, čim bolj organsko vzgojene rastline, sadje in tudi meso (divjačina). V teh hranilih na splošno ni veliko maščob, a kolikor jih je, so najbolj zastopane zdrave omega 3 večkrat nenasičene maščobne kisline. Hrana se ne praži na olju ali maslu (tako ni strupenih snovi iz prežganega olja ali masla). Ker se pripravlja sveža, ni transmaščob.
  • Ni presežka sladkorjev in slabih hidratov, saj ne vključuje rafiniranega koncentriranega sladkorja. Edini sladkor, ki so ga uživali, je bila fruktoza iz svežega sadja. Najpogostejše njihovo sadje je bilo jagodičevje, ki tudi fruktoze ne vsebuje veliko. Lahko bi rekli, da so bili v paleolitiku ves čas na dieti z malo ogljikovimi hidrati, ki podpira primerno telesno težo in deluje protivnetno. 
  • Nizka vsebnost kalorij, saj v paleolitiku ni bilo mogoče načrtovati obrokov – nabrati ali ujeti hrano je bilo pogosto odvisno od sreče, zato tudi ni bilo izrazitega obilja in velikih presežkov kalorij.
  • Občasno stradanje (‘intermittent fasting’) je bilo nekaj povsem običajnega, saj je premor v hranjenju sledil zmeraj, ko ulov ni bil uspešen in ko tudi druge hrane ni bilo mogoče najti. Tako so pravzaprav sledili temu, kar danes moderno imenujemo 12- ali 14-urni post (ali več). V paleolitiku je bilo hrane redko preveč, in če sploh, je bilo preveč le ene vrste hrane, tako je bil obrok največkrat sestavljen le iz ene same vrste hrane.
  • Vsakodnevno ločevanje hrane (ločevalna dieta) jim ni prestavljalo težav, saj so najpogosteje našli le eno ali dve vrsti hrane istočasno. To je omogočalo, da so se prebavila osredotočila na presnavljanje le ene vrste hrane, da so lažje prilagajala pH in izločanje encimov trebušne slinavke (ti so nepogrešljivi pri prebavi določene hrane) v lumen črevesja. Tak primer je sadje, ki naj bi se po pravilih ločevalne diete jedlo pol ure pred ali tri ure po obroku, da se ne zadrži več kot pol ure v želodcu in ne zavre. Okoliščine in zmožnosti so jih takrat spontano vodile v ločevanje hrane.
  • Sredozemski vpliv v prehrani je videti svežem sadju in zelenjavi, ki sta bila pravkar nabrana – torej so že v paleolitiku upoštevali svežino sredozemske diete.
  • Japonski vpliv z obiljem zdravih maščob se v paleoprehrani izraža zlasti z večjo vsebnostjo rib in morskih sadežev (suši, sašimi). Takrat so se naseljevali in živeli večinoma ob rekah in morjih, zato so bili ribe in morski sadeži tako ali tako del njihovega jedilnika.
  • Organska hrana je brez pesticidov in umetnih barvil, arom, stabilizatorjev, tako naši predniki niso uživali strupov s prehrano. Večina hrane paleolitika je organska, brez strupov, večinoma sveža, naravna, vitamini in minerali v njej so ohranjeni, bila je pretežno surova, kar omogoča dobro žvečenje in podpira zdravje zobovja, dodatno pa naravni rastlinski encimi iz take hrane podpirajo presnavljanje hrane, ohranjanje telesne teže in krvnega pritiska. 

Koristi paleodiete

Čeprav ni znanstvenih raziskav in z dokazi podprtih primerov, so med nami ljudje, ki so ta način življenja že preizkusili, ga vzljubili in posvojili. Najpogosteje vztrajajo zaradi:

  • povečane in stabilnejše ravni energije,
  • boljšega spanja,
  • lepše in bolj čiste kože in bolj zdravih, sijočih las,
  • mentalne bistrosti,
  • izboljšanega razpoloženja in več energije,
  • boljšega počutja pri tistih, ki se zdravijo za depresijo ali tesnobo,
  • manj napihnjenosti, plinov in brbotanja v črevesju,
  • hujšanja in vzdrževanja telesne teže,
  • več mišične mase in boljše kondicije,
  • manjšega tveganja za bolezni srca, sladkorno bolezen, črevesne bolezni in rakava obolenja,
  • večje odpornosti, 
  • boljše tolerance za glukozo; zmanjšanega izločanja inzulina in povečane občutljivosti zanj,
  • izboljšane slike maščob (lipidogram),
  • bolj zdrave črevesne flore,
  • boljše vsrkavanje hranil iz hrane,
  • protivnetnih koristi – pri večini ljudi se zmanjša bolečina, povezana z vnetjem,
  • izboljšanja pri težavah s kožo in dihanjem (alergije, astma),
  • dobre podpore pri anoreksiji in bulimiji.

Moje izkušnje

Vsakemu, ki ga mika, priporočam, da se vsaj 30 dni strogo sledi paleonačelom in sam oceni ter ugotovi, ali mu ustrezajo ali ne oz. ali mu morda ne ustreza le del tega pristopa. Vsem, ki ste vstopili v paleosvet, seveda priporočam, da nadaljujete ali vsaj prevzamete nekatere smernice, ki vam ustrezajo.

Sama sem morda preveč špartanska in zelo paleo. Občasno se dodatno resetiram in sem še bolj stroga, vendar večinoma upoštevam pravilo 80/20 in včasih jem kozji sir, skuto in spijem kozarec vina. Zavedam se, da to ni primerno za vse, so pa mnogi s tem načinom prehrane zaživeli bolje, spijo bolje in imajo manj zdravstvenih težav.

Zavedam se, da to ni primerno za vse, so pa mnogi s tem načinom prehrane zaživeli bolje, spijo bolje in imajo manj zdravstvenih težav.

S paleonačinom prehranjevanja sem se seznanila že zelo zgodaj, skoraj 20 let nazaj, redno se tako prehranjujem vsaj 10 let. Redno opravljam zdravstvene preglede in preiskave krvi in zadnjih 10 let imam praviloma odlične rezultate, kar v veliki meri pripisujem paleoprehrani, a ob tem ostajam aktivna in preživljam veliko časa na prostem. Kadar skrbno izbiram in dobro jem, imam res veliko energije! Zbujam se zlahka, čila in sveža, saj spim bolje in globlje, ohranjam svojo barvo las, moja koža je čista, ohranjam bister um. Imam skoraj 60 let, a sem v boljši telesni pripravljenosti kot pred dvajsetimi ali tridesetimi leti.

Komentirajte

Vsak petek našim bralkam, ki so prijavljene v novičke Nepremagljive, pripravimo ekskluzivno vsebino, ki jo prejmejo izključno samo prijavljene bralke, na svoj email naslov. 

Differo d.o.o., 2020 Nepremagljiva.si - ISSN 2712-6285, vse pravice pridržane
Pogoji poslovanja - Piškotki

Draga nepremagljivaDiffero

Naš čudoviti Differo parfum te že čaka v naši spletni trgovini! Vabljena na dišeče druženje.

Vabimo vas na mini FIT izziv!30 DNI in 6 VAJ!

Kako vam kaj gre z novoletnimi zaobljubami zdaj, sredi januarja? Potrebujete še malo motivacije in vzpodbude? Potem ste na pravem mestu!

Nepremagljiva Andreja je svojo osebno trenerko Karmen prosila, da samo za nepremagljive pripravi enostaven in učinkovit FIT izziv. V vaših elektronskih nabiralnikih vas bo čakal že ta petek!