Jelka Verk me je povsem navdušila. S svojo lepoto, energijo, razmišljanjem. Čeprav slovenske misice uči, kako se postaviti pred objektiv, kako se pogovarjati in iz sebe narediti znamko, se je najin intervju začel z rahlo tremico …
»Nerada se izpostavljam, raje se pogovarjam o stvareh, ki jih delam. Tudi zato ne delam blagovne znamke pod imenom Jelka Verk. Rada pokažem to, kar naredim, tako kot se to pokaže pri dekletih Miss Slovenija in pri inovativni družbeno odgovorni blagovni znamki oblačil More Than Beauty.
No, pravzaprav se je to pokazalo tudi skozi moje življenjsko pravilo, ki vztraja, da nikoli ne smem zamižati, ko vidim, da nekdo potrebuje pomoč.« Zato me ne čudi, da je projekt Maske za vse, ki se je razvil iz močne želje, da bi pomagala, pred enim letom v treh dneh postal vseslovenski prostovoljni projekt pod Jelkino taktirko, s podporo Katapulta in podjetja Dewesoft iz Trbovelj. Takrat so šivali vsi stroji po Sloveniji, v Trbovljah pa so zagnali proizvodnjo, polno prostovoljcev, ki so rezali blago in pripravljali pripomočke ter navodila za izdelavo mask.
Vedno iščem nekaj več …
»Že nekaj let sem čutila, da želim ustvariti neko gibanje, način življenja za povezovanje istomislečih žensk. Že od nekdaj me ni privlačila le lepota, temveč tudi vsebina. Želela sem dodati vsebino. Ker delam v modni industriji, sem si zamislila produkte, ki služijo ženski in ne ona njim. Ki poudarijo ženstvenost, ki so sofisticirani in večni. Nikoli nisem bila pristašica hitre mode. Tako kot se dekleta, ki se prijavijo za mis, pri meni zelo hitro naučijo, da ni najpomembnejša zunanja lepota, temveč še vse, kar dobrega lahko predaš sočloveku, to želim tudi od oblačila.
Lepe stvari mi pomenijo veliko, morda tudi zato, ker si jih kot otrok in mladostnica nisem mogla privoščiti. Vendar mi je pomembno tudi to, da obleke res služijo ženski in ne da ženska služi obleki, da torej ni obremenjena s tem, da mora nekaj imeti zato, ker je moderno, ne glede na to, ali ji to sploh pristaja. Menim, da obleka mora poudariti ženstvenost, tisto, kar je posamezni ženski na njenem telesu najbolj všeč.
»Vodita me fokus in strast.«
Pomembno je namreč, da ženska ostane ženstvena. Da se v svojem oblačilu lahko počuti dobro podnevi na poslovnem sestanku in zvečer v operi. Pomembno je, da ostanejo njena oblačila – in ona v njih – sofisticirana. Kroji oblačil More ThanBeauty poudarijo linijo in tudi če ženska nima linije, je oblačilo krojeno tako, da ji jo naredi. Ženski raje rečem, da nimam tega, kar išče, kot da ji oblačilo, ki bi ga kupila, ne bi dobro pristajalo. Jaz se ob tem ne bi počutila dobro. More Than Beauty ni zasnovana z namenom prodati več in še več. Je tudi način življenja. Pred korono, in upam, da bomo kmalu s tem lahko spet začeli, sem organizirala srečanja, na katerih se ženske družijo, so podpora druga drugi.
Tu imamo tudi pianino, da lahko zaigramo, privoščimo si kaj okusnega, oblačila pa so orodje, tudi za doseg nekih daljših ciljev, našega sobivanja, pomoči druga drugi. Mi temu rečemo More Than Beauty experience, torej izkušnja, ki je večja od lepote. Ženske pridejo, skupaj nazdravimo našemu srečanju, potem pa jih strokovno naličimo, sfriziramo, oblečemo, jih fotografiramo, one pa se medtem mrežijo. Pomembno se mi zdi, da si ženske med seboj pomagamo.«
Prevečkrat vidim, da bi druga drugo najraje treščile po glavi
»Velikokrat namreč vidim, da bi raje druga drugo treščile po glavi, kot si pomagale. S tem si izključno škodujemo. Če imam jaz več nečesa od nekoga in mu pomagam, nimam po tem nič manj, kvečjemu tudi sama več, v to sem prepričana. Prav zato organiziram te dogodke – da ženske med seboj spoznam, grem potem naprej, one pa se med seboj povežejo. More Than Beauty je torej filozofija in način življenja, družbeno odgovorna blagovna znamka. Naš interes nikakor ni le prodati.
Štartala sem po naključju – že vse življenje delam v tem poslu, oblačim dekleta, delam stajlinge, sodelujem z drugimi modnimi oblikovalci in še pred petimi leti sploh pomislila nisem, da bi si želela tudi sama kdaj oblikovati oblačila. Ker pa imam precej drage kose in ker je projekt Maske za vse pokazal, kako radi si pomagamo ter koliko ljudi v Sloveniji zna dobro šivati, sem se skupaj s pomočjo Katapulta odločila za novo, zelo inovativno, drugačno zgodbo, ki je nima še nihče na svetu. Odločila sem se za prodajo polprodukta.«
Si upate sprejeti izziv – in si sami sešiti vrhunsko dizajnersko jakno?
Ja, Jelka je z veliko osredotočenosti in strasti v desetih mesecih s svojo ekipo ustvarila to, kar mi lahko dokončamo. Po spletu naročimo svojo številko, izberemo barve, npr. rdečo z zlato podlogo ter zlatimi gumbi, po pošti pa dobimo lično škatlo z vrhunsko ukrojenim suknjičem – no, pravzaprav z izrezanimi in strojno obdelanimi kosi, gumbe, našitek in celo sukanec, pa tiskana navodila in filmček z natančno razlago. Potrebujemo le šivalni stroj in likalnik ter mamo, babico, teto, prijateljico ali sosedo, če se šivanja ne znamo lotiti same. More Than Beauty by me je izpopolnjena znamka, ki bo skupaj z nami nosila precej kulsko zgodbo. Če pa se sami ne bomo odločili za šivanje in nimamo nikogar, ki bi to naredil za nas, sta Jelka in njena strastna ekipa šli še dva koraka dlje.
Dajmo priložnost osebam s posebnimi potrebami
»Ljudem, ki bi imeli našo jakno, a ne znajo šivati ne oni ne njihovi bližnji, smo ponudili še eno možnost: jakno jim lahko zašijejo v Varstveno-delovnem centru Zasavje. Tako s svojo odločitvijo vključimo osebe s posebnimi potrebami v svojo zgodbo. Zelo ponosni so, da lahko delajo za prestižno blagovno znamko. Ko sem videla, koliko jim pomeni to delo, in v želji, da porabimo vse kakovostne materiale do zadnjega kosca, sem se odločila, da bomo poskusili biti blagovna znamka brez odpadkov.
Tako z VDC-jem Zasavje že izdelujemo tudi torbice in nahrbtnike iz odpadnih materialov. Mi, ki se rodimo zdravi, včasih pozabimo, kako nam je v resnici dobro. Ko pa enkrat postanemo odvisni od pomoči sočloveka, začnemo razmišljati drugače. Zdi se mi prav, da razmišljamo vključujoče in pomagamo ustvarjati priložnosti za ljudi, ki so drugačni od nas, da so lahko vključeni, slišani, opaženi.«
Ljudje si želimo biti opaženi, obenem pa se bojimo izstopati …
Jelka mi govori o tem, kako vesela je, da se tudi osebe s posebnimi potrebami počutijo koristne. In o tem, koliko sebe dajo v šivanje vsake jakne, kako z veseljem se potrudijo, da je vse narejeno, kot je treba. Potem se v njenem prijetnem prostoru – Showroomu v Katapultu Ljubljana, ozrem po vseh čudovitih barvitih jaknah. V katerih je človek vsekakor opažen. Ker so barve intenzivne in polne energije. Jelka opazi moj pogled in reče: »Sem navdušenka nad barvami. Črno, recimo, vedno dobiš. Ne pa tudi barv. Stranke, ki pridejo k meni, so po navadi prepričane, da hočejo črno jakno. A pri meni hitro postanejo navdušene nad barvami. Ljudje se bojijo izstopati, črna barva pa nam ponuja neopaženost. Ljudje si po eni strani želijo biti opaženi, po drugi strani pa se tega bojijo. Vesela sem, ko vidim, da sem ljudem približala barve. Ni namreč barve, ki kakšnemu človeku ne bi pristajala, pomembno je le, kateri ton barve izberemo. To pa prepoznam takoj, ko človek stopi skozi vrata.
Ni barve, ki kakšnemu človeku ne bi pristajala, pomembno je le, kateri ton barve izberemo. To pa prepoznam takoj, ko človek stopi skozi vrata.
Daj naprej
Jelka, ki rada predaja svoje znanje, izkušnje, toplino, in ki rada pomaga sočloveku, pravi, da je največ,kar človeku lahko daš, priložnost. »Jaz sem jo dobila skozi Katapult; dokler nisem spoznala nekaterih ljudi, sem se morala za vse boriti sama; prihajam iz raztreščene družine iz majhne vasi, ki je ne pozna skoraj nihče v Sloveniji. Od doma sem šla že zelo zgodaj, s trebuhom za kruhom. In ta je bil večkrat prazen kot sit. A od nekdaj živim miselnost Daj naprej. Vedno bom komurkoli rada dala, pomagala, in ne bom pričakovala ničesar nazaj. Mu bom pa rekla: ‘Ne pozabi, enkrat je tebi pomagala Jelka, nekoč pa bo nekdo potreboval tvojo pomoč. Ne pozabi tega dati naprej, ne obrni se stran. To je tisto, kar dela ljudi, to je nek smisel. Sicer je pomoč v smislu – ti bom pomagal, če boš ti meni naredil nekaj – zgolj egoistično dejanje. To ni iskreno. Ker čutim tako, tako tudi delam in tako učim tudi svoje sodelavce ter dekleta, ki jim pomagam doseči njihove cilje.«