Vsebino oogoča Mediterra.si

Dve vrsti preveč dragocenega olja, da bi kuhali z njim!

»Ooo, ali imaš olje iz trobentic?« Z začudenim pogledom sem sledila prijateljici v smeri njene pozornosti. »Ah, ne, kakšna trobentica, to sta bio svetlinovo in ričkovo olje.«

Šele takrat sem opazila, da imata v resnici obe rastlini rumene cvetove, ki pridejo na črni embalaži Mediterrinega olja lepo do izraza. 

Obe vrsti olja sta posebni ali vsaj neobičajni. Obe sta pridobljeni s hladnim stiskanjem iz semen matične rastline. V sestavi maščobnih kislin se odlično dopolnjujeta. Svetlinovo olje ima kar dve večkrat nenasičeni n-6 maščobni kislini: linolno (esencialna) in ϒ-linolensko maščobno kislino. Za n-6 maščobne kisline pa je bistveno, da jih zaužijemo v uravnoteženem razmerju z n-3 maščobnimi kislinami, sicer delujejo v našem telesu vnetno. Tega pa ne želimo. Zato svetlinovo olje odlično dopolnjuje ričkovo olje, ki je bogato z n-3 maščobnimi kislinami, konkretno z esencialno α-linolensko kislino.

Tako n-3 kot n-6 maščobne kisline so za nas nujno potrebne:

  • za izgradnjo in normalno delovanje celičnih membran;
  • kot predstopnja eikozanoidov (tkivnih hormonov), ki uravnavajo intenzivnost fizioloških procesov, npr. krčenja gladkih mišičnih vlaken, prepustnost kapilar, krvni tlak, zlepljanje trombocitov, vnetne procese, imunski sistem.

Šele zadnjih 200 let se je z industrijsko predelavo hrane – živinoreja in hidrogeniranje maščobnih kislin –močno povečal delež maščob v človekovi prehrani, in sicer na račun nasičenih maščobnih kislin, ki na splošno veljajo za aterogene, in n-6 maščobnih kislin. Zmanjšal pa se je delež n-3 maščobnih kislin. Tako je v prehrani sodobnega človeka razmerje med n-3 in n-6 pogosto širše kot 1 : 10, medtem ko bi bilo idealno razmerje 1 : 1. Na kratko, v vsakdanji prehrani imamo dovolj n-6 maščobnih kislin in premalo n-3.

Ugodni vplivi na zdravje pri uživanju maščobnih kislin z dovolj ozkim razmerjem med n-3 in n-6 pa se kažejo kot:

  • znižani lipidi v krvi,
  • izboljšana pretočnost krvi,
  • znižan krvni tlak,
  • zmanjšano zlepljanje trombocitov (manjša nevarnost tromboze),
  • blaženje vnetnih procesov, npr. pri revmatoidnem artritisu,
  • zmanjšan imunski odziv, npr. pri alergijah, avtoimunskih motnjah.

Ugoden vpliv na žensko zdravje, kožo in počutje

Bio Svetlinovo olje, ki je bogato z n-6 maščobnimi kislinami, je zato pametno uživati v kombinaciji z oljem, ki je bogato z n-3, npr. orehovim, lanenim ali ričkovim oljem

Sicer pa številni viri poročajo o številnih ugodnih učinkih svetlinovega olja, čeprav s študijami te niso popolnoma dokazani oziroma bo treba v prihodnosti narediti še dodatne raziskave o tem. O ugodnih učinkih svetlinovega olja poročajo predvsem pri boleznih, za katere je značilno kronično vnetje, kot sta atopijski dermatitis in revmatoidni artritis. Mamice, ki imate doma otroke atopike, ste verjetno preizkusile že vse in morda bo ravno svetlinovo olje pomagalo zmanjšati srbečico. 

O ugodnih učinkih svetlinovega olja poročajo predvsem pri boleznih, za katere je značilno kronično vnetje.

Drugo veliko področje znanstvenih raziskav o vplivu svetlinovega olja pa je žensko zdravje: PMS, vročinski oblivi, boleče prsi, benigni tumorji na prsih in endometrioza. Poleg tega pa še: diabetična nevropatija, multipla skleroza, Sjӧgrenov sindrom, težave prebavnega trakta, shizofrenija in celo demenca. Svetlinovo olje je treba uporabljati vsaj 4 do 6 tednov, da opazimo kakršenkoli učinek.

Za takojšnje dobro počutje

bi vam svetovala, da zmešate lonček jogurta in žlico skute z žlico svetlinovega olja in 3 žlicami ričkovega olja. Dodajte žlico medu. 

Dve žlici te zmesi si nanesete na očiščen obraz za 15 minut. Ostalo pojejte za malico. Ko si masko po 15 minutah sperete, kožo navlažite s tonikom. 

Suha koža na obrazu vam bo tudi izredno hvaležna, če si jo nekajkrat na teden pred spanjem namažete z mešanico olja svetlina in rička. Ričkovo olje namreč vsebuje, kot je bilo zgoraj že zapisano, esencialno n-3 α-linolensko maščobno kislino, poleg tega pa tudi ogromne količine vitamina E, ki je odličen antioksidant, skrbi za dodatno vlaženje in obnovo kože ter tako polika že nastale in prepreči nove gubice. Jaz sem pred tem na očiščen obraz nanesla še vitamin C, tako da sem se zjutraj res zbudila vsa napeta.

Opozorila bi vas le, da če greste spat s tako oljno masko na obrazu, vseeno ne pričakujte norega odobravanja partnerja v postelji – svetlinovo in ričkovo olje lahko na koži namreč razvijeta malce poseben vonj, vendar se splača.

Pomagata pri vnetjih in ranah

Posebej bi rada izpostavila n-3 maščobne kisline v ričkovem olju. Po njihovem deležu ga prekaša le laneno olje. Poleg tega vsebuje tudi precej rastlinskih fitosterolov, katerih naloga je preprečevati nastajanje škodljivega holesterola v telesu.

Ričkovo olje povezujejo s celo vrsto blagodejnih učinkov: pomagalo naj bi pri želodčnih težavah in čirih, sladkornim bolnikom, pri revmatoidnem artritisu, lajšalo težave s srcem in ožiljem, pomagalo pri menstrualnih in menopavzalnih težavah, luskavici in drugih kožnih boleznih, tudi pri alergijah, pri vnetih sluznicah in ranah. V ta namen naj bi ga uporabljali celo na soški fronti, saj pomaga pri celjenju ran in opeklin. Ričkovo in svetlinovo olje je tako dragoceno, da ga je škoda uporabljati za kuho. Uporabimo ga lahko za začinjanje solate, še najbolje pa je, da ga damo kar na žlico in v usta.

In če vas še vedno nisem prepričala, da ju morate imeti nujno doma ter ju vsak dan uporabljati, vas bodo gotovo prepričala naslednja dejstva o delovanju n-3 maščobnih kislin na naše telo:

  • osnovni gradniki živčnega tkiva so in kot taki vplivajo na razvoj možganov, mrežnice ter na ostrino vida otrok;
  • pri otrocih vplivajo na sposobnost koncentracije in branje (pomembno pri disleksiji);
  • zmanjšujejo agresivnost,
  • vplivajo na razvoj kosti in hrustanca,
  • znižujejo krvni tlak,
  • zavirajo vnetne procese,
  • uravnavajo delovanje imunskega sistema,
  • preprečujejo in blažijo artritične procese,
  • ugodno vplivajo na psoriazo,
  • ugodno vplivajo na potek ulceroznega kolitisa.

Zdravje je tako zelo dragoceno, v kuhinji pa najlažje poskrbimo zanj.

Komentirajte

Vsak petek našim bralkam, ki so prijavljene v novičke Nepremagljive, pripravimo ekskluzivno vsebino, ki jo prejmejo izključno samo prijavljene bralke, na svoj email naslov. 

Differo d.o.o., 2020 Nepremagljiva.si - ISSN 2712-6285, vse pravice pridržane
Pogoji poslovanja - Piškotki

S tem, ko uporabljate spletno mesto, dovoljujete uporabo piškotkov v skladu z našo politiko varovanja zasebnosti. Preberi več
Se strinjam