V luči tragičnih dogodkov v Srbiji se bom danes pogovarjala z Nežo Jagodic iz Zveze prijateljev mladine Slovenije.
Ker je danes veliko zmede v odnosih med najstniki, vse več medvrstniškega nasilja in seveda ne smemo pozabiti na socialna omrežja, ki prežijo na najstnike z drugimi nevarnostmi, bova govorili o projektu TOM.
Gre za telefon, ki je namenjen otrokom in mladostnikom, ki deluje v okviru Zveze prijateljev mladine Slovenije in je nastal kot čustvena opora otrokom in mladim, ki se v procesu odraščanja srečujejo z različnimi vprašanji in dilemami. Brezplačna telefonska številka je 116 111. Več o Tomu, tegobah mladih in analizah klicev pa v pogovoru.
Tom je bil ustanovljen leta 1990 in temelji na prostovoljnem delu. Kako sploh deluje in kdo vse deluje v vaši mreži?
Telefon za otroke in mladostnike, krajše poimenovan TOM telefon®, je program Zveze prijateljev mladine Slovenije, ki deluje že 32 let in je edini splošni telefon za otroke in mladostnike v Sloveniji. To pomeni, da nas lahko otroci in mladostniki kontaktirajo za kakršnokoli stisko in vprašanje, ki ga imajo. Kontaktirajo nas lahko preko telefona, klepetalnice in e-pošte. Telefon deluje vsak dan od 12h do 20h, tudi med vikendi in prazniki. Spletna klepetalnica je otrokom in mladostnikom na voljo med tednom od 14h do 21h na spletni strani www.e-tom.si, e-pošto pa nam otroci lahko pošljejo kadarkoli na tom@zpms.si.
TOM deluje kot mreža in ima 9 svetovalnih skupin po Sloveniji. Trenutno Nacionalno mrežo TOM sestavlja 9 svetovalnih skupin po Sloveniji: Ajdovščina, Idrija, Krško, Ljubljana, Maribor, Murska Sobota, Slovenske Konjice, Tolmin in Velenje. Vsaka svetovalna skupina ima svojo vodjo in supervizorja.
Mreža bazira na prostovoljnem delu, kar pomeni, da so vsi svetovalci prostovoljci, ki pa gredo skozi večstopenjski izbirni postopek in opravijo obvezno predhodno osnovno izobraževanje ter uvajanje. Trenutno imamo v celotni mreži 140 prostovoljcev.
Otroci in mladi lahko v stiski pokličejo in prosijo za nasvet, kjer so varni. Kako je z zaupnostjo in anonimnostjo klicev?
Pogosto je kontakt na TOM telefon prvi korak pri iskanju pomoči, ker je anonimen, lahko dostopen in brezplačen. Zaradi anonimnosti se na TOM telefon obrnejo tudi tisti otroci in mladostniki, ki so sicer bolj nezaupljivi, prestrašeni ali pa imajo občutek, da se ne morejo obrniti po pomoč nikamor drugam. TOM telefon je torej tista varna točka, ki otrokom in mladostnikom omogoča, da neobremenjeno raziskujejo možnosti za rešitev problema, brez stigme, občutkov strahu in sramu, ne da bi ob tem razkrili, kdo so. Prav tako se ob klicu na telefonsko številko 116 111 le-ta ne na izpisku telefonskega operatorja ne izpiše, kar otrokom in mladostnikom zagotavlja dodatno varnost.
Kakšne so najpogostejše dileme, s katerimi se srečujejo mladi? Katere so najpogostejše teme? Jih napotite tudi kam drugam, h kakšnemu drugemu strokovnjaku?
Med najpogostejšimi temami, o katerih otroci in mladi pogosto sprašujejo in iščejo nasvet, so odnosi z vrstniki, ki imajo pomembno vlogo v obdobju najstništva. Veliko vprašanj je povezanih s prijateljstvom in odnosi s sošolci. Prav tako je veliko kontaktov povezanih z vprašanji o družini in družinskih odnosih, kot so disfunkcionalni odnosi, nasilje, ločitev staršev, alkoholizem staršev. Tema ljubezni je prav tako pogosta, kjer se pojavljajo vprašanja o zaljubljenosti, koncu ljubezenskih razmerij in kako osvojiti simpatijo. Otroci pogosto sprašujejo tudi o telesnem razvoju in spolnosti, vključno z vprašanji o menstruaciji, nosečnosti, zaščiti in spolnih odnosih. Ena izmed pogostih tem je tudi šola, kjer se mladi soočajo s pritiski glede uspešnosti, slabimi ocenami in vprašanji o nadaljevanju šolanja. V zadnjih letih pa opažamo tudi porast kontaktov, vezanih na duševno zdravje otrok.
Odvisno od težave otroka tudi informiramo o različnih oblikah pomoči in ga po potrebi napotimo na ustrezno strokovno službo. Velikokrat je to osebni zdravnik, Centri za duševno zdravje otrok in mladostnikov, Krizni centri, policija, šolska svetovalna služba, razne nevladne organizacije.
Bi rekli, da se je število klicev povečalo po pandemiji ali med pandemijo?
Število klicev je v času epidemije covida-19 nekoliko upadlo, vendar na račun tako imenovanih preizkuševalnih klicev, kjer otroci preizkušajo oz. testirajo linijo TOM telefona. Otroci običajno v družbi vrstnikov testirajo TOM telefon, v obdobju covida-19 pa so bili otroci doma, kar je tudi posledica padca teh klicev.
Čeprav je število preizkuševalnih klicev v času epidemije covida-19 upadlo, pa so bili svetovalni klici daljši in vsebinsko zahtevnejši. Med epidemijo se je povečalo število klicev, povezanih z duševnimi stiskami otrok in mladostnikov.
Vedno bolj priljubljena kanala med otroki in mladostniki postajata tudi spletna klepetalnica in e-pošta.
Med epidemijo covida-19 je bil zabeležen porast kontaktov na teh kanalih. Število prejetih e-mailov je v 2022 doseglo največjo vrednost v zadnjih petih letih.
So obdobja, ko imate več klicev? Kaj na to vpliva?
Na podlagi podatkov telefonskega operatorja iz leta 2021 in 2022 je opaziti, da je obdobje od sredine marca do začetka junija, ko se število klicev nekoliko poviša. Zaključevanje ocen in pridruženih stisk predstavlja pomembno stisko v tem obdobju.
V letu 2022 je bilo opaziti tudi porast števila klicev v decembru. V tem času nas otroci največkrat kontaktirajo zaradi odnosov v družini in notranjih stisk.
Izvajate tudi projekt Center za varnejši internet. Katere storitve ponuja omenjeni projekt?
Evropska komisija je že pred leti začela s projektom Centrov za varnejši internet v državah članicah EU. Tako ima svoj Center za varnejši internet tudi Slovenija in njegov član je tudi TOM telefon. Projekt financirata Agencija HADEA pri Evropski komisiji in Urad Vlade RS za informacijsko varnost. Izvajajo ga Univerza v Ljubljani, Fakulteta za družbene vede (Safe.si), Zavod Arnes, Zveza prijateljev mladine Slovenije, Zavod MISSS, Mladinsko informativno svetovalno središče Slovenije in Spletno oko.
Center za varnejši internet je sestavljen iz 3 točk:
- Točka osveščanja o varni rabi interneta in novih tehnologij – SAFE.SI
Njen namen je ozaveščanje ciljnih skupin (otroci, najstniki, starši, učitelji in socialni delavci) prek različnih online in offline aktivnosti, izobraževanj, delavnic, gradiv, promocijskih, medijskih kampanj o tem, kako varno in odgovorno uporabljati internet, in mobilne naprave.
- Prijavna točka – SPLETNO OKO
Anonimna spletna prijava nezakonitih spletnih vsebin – posnetkov spolne zlorabe otrok. Če na spletu uporabnik naleti na tovrstne vsebine, jih lahko prijavi na www.spletno-oko.si. Sodelovanje podobnih točk v Evropi se je izkazalo za učinkovit ukrep v boju za zmanjšanje nezakonitih vsebin na internetu.
- Svetovalna linija za težave na spletu – TOM TELEFON
V okviru projekta CVI je vloga TOM telefona, da svetovalci odgovarjajo tudi na vprašanja, dileme in rešujejo zagate, povezane z uporabo interneta. Storitev je na voljo za otroke, mlade ter njihove starše.
Gre za javni verificirani socialnovarstveni program in vsako leto naredite analizo klicev. Kakšne so analize zadnjih let in kako se razlikujejo?
Obdobje epidemije (leto 2020, 2021) je prineslo velike spremembe v vsebinah, s katerimi so se otroci in mladostniki obračali na TOM telefon. Najpogostejše teme, ki so bile stalnica do leta 2020 (ljubezen, telesni razvoj in spolnost, vrstniki) so v času epidemije stopile v ozadje. V ospredje pa so močno stopile stiske, povezane z duševnim zdravjem (panični napadi, nespečnost, tesnoba, depresija, samopoškodovanje in samomorilne misli) in odnosi v družini. Trend največje rasti med vsebinami, ki so jih prejeli v letih 2020 in 2021, je predstavljala samomorilna tematika. V obdobju od 2015–2019 je vsak šestdeseti kontakt zabeležil samomorilno tematiko, v obdobju 2020–2021 je bil na to temo vezan že vsak trinajsti kontakt. Statistična analiza prvega tromesečja 2023 kaže, da težave na področju duševnega zdravja vztrajajo, kaže se tudi porast težav v odnosu z vrstniki.
Ste imeli kdaj kakšen primer, da ste morali vključiti tudi druge službe, da je šlo za ogroženo življenje?
Da, vedno delujemo v smeri, da otroku nudimo pomoč, ki jo v tistem trenutku potrebuje. To pomeni, da se lahko v primeru resne ogroženosti življenja vključita tudi policija ali reševalna služba.
Kaj bi svetovali vsem mladim, ki se znajdejo v stiski in ne vedo, na koga naj se obrnejo?
Vsem mladim, ki se znajdejo v stiski in ne vedo, na koga naj se obrnejo, bi svetovali, naj poiščejo bližnjo osebo in ji zaupajo, kaj se jim dogaja. Obrnejo se lahko na starše, skrbnike, katere druge sorodnike, učitelje, trenerje, prijatelje itn. Pomembno je, da s stisko ne ostajajo sami, saj prav vsi ljudje potrebujemo pogovor, še zlasti, kadar se znajdemo v dvomu ali življenjski stiski. Kadar smo negotovi, žalostni, jezni, razočarani, nam pogovor lahko pomaga, da se počutimo lažje, se razbremenimo, umirimo in dobimo občutek, da v stiski nismo sami.
Mladim bi prav tako radi povedali, naj ne obupajo in naj aktivno iščejo pomoč, če naletijo na gluha ušesa, ko se obrnejo na nekoga v svoji bližini. Poskušajo naj večkrat in vztrajajo, dokler ne najdejo osebe, ki jim bo v pomoč in podporo. To pa je lahko tudi TOM telefon ali katera druga linija za pomoč otrokom in mladostnikom.