Vsebino omogoča PETROL d.d.

To moramo o zimskih gumah NUJNO vedeti tudi ženske!

Nepremagljive smo se o pnevmatikah že veliko naučile, a nekaj dodatnih informacij ne bo škodilo, saj bomo danes govorile o tem, kako poskrbimo, da bodo naše pnevmatike dlje časa uporabne in varne.

Ali ste vedele, da se pnevmatike starajo, tudi ko niso v uporabi ali so v uporabi le občasno? Njihova življenjska doba je sicer odvisna od več dejavnikov: temperature, vzdrževanja, načina hrambe in vožnje, obremenitve, zračnega tlaka … Dejstvo pa je, da pnevmatike nimajo predvidljivega roka uporabe, zato ni pomembno, kdaj so bile izdelane, kar pomeni, da so lahko tudi 2 leti stare gume kot nove. Zagotovo pa ne smemo pnevmatik enačiti s svežimi žemljami in vedno pnevmatike preverimo pri strokovnjaku.

Ste že slišale za oznako DOT?

Koliko je pnevmatika stara, nam pove oznaka DOT na njej. Tiste, ki so bile izdelane po letu 2000, imajo v oznaki štiri številke (izdelane pred tem datumom imajo trimestno oznako). Če je na primer na pnevmatiki oznaka DOT 4618, to pomeni, da je bila narejena v 46. tednu leta 2018.  

Bolj kot sama DOT starost pnevmatike pa je po mnenju avtomobilskih strokovnjakov, nacionalnih združenj distributerjev oziroma vulkanizerjev ter proizvajalcev pnevmatik pomembno, kako so pnevmatike skladiščene in vzdrževane.

Preprosto povedano: nobenega razloga ni, da ne bi kupili leto ali dve starih pnevmatik – a le, če je prodajalec poskrbel, da so bile v tem času pravilno skladiščene, saj le tako ohranijo lastnosti, pomembne za varno vožnjo. 

Če pnevmatike uporabljate pet let in več, naj jih vsaj enkrat na leto temeljito pregleda strokovnjak. Deset let stare pa obvezno zamenjajte, tudi če še niso obrabljene do indikatorja obrabe profila. Surovine s časom izgubljajo svoje lastnosti, saj se starajo in posledično nimajo več istih voznih lastnosti. Kot na vseh področjih, gre tehnologija in razvoj naprej, prihaja do novosti, a so pri pnevmatikah osnovne komponente že nekaj časa iste. Kot glavno večjo razliko bi lahko izpostavili, da prihaja do pomanjkanja naravnega kavčuka in se zato več uporablja sintetični kavčuk. Ponavadi se naravni kavčuk uporablja le še za premium izdelke oz. modele pnevmatik.

Kaj pa strokovni standardi?

Enotnih strokovnih ali zakonodajnih standardov, ki bi določali življenjsko dobo pnevmatik, vezano na datum njihove izdelave, ni. Precej različna priporočila lahko strnemo takole: 

  • izdelovalci avtomobilov priporočajo starost letnih pnevmatik največ pet do šest let, zimskih pa največ štiri leta
  • izdelovalci pnevmatik priporočajo pnevmatike tja do deset let, pri čemer naj bi vozniki poleg tehničnih značilnosti vozila upoštevali tudi lastne vozne navade.  

Če prevozite okrog 20.000 kilometrov na leto, leto ali dve razlike v starosti v resnici ne igra večje vloge, saj boste pnevmatike zamenjali prej, zaradi obrabe kot starosti. Drugače pa ste na starost pnevmatik lahko bolj pozorni – še vedno pa to ne pomeni, da bo leto starejša pnevmatika nujno manj kakovostna od nove.  

Kako pravilno shraniti pnevmatike?

Le pravilno shranjene pnevmatike ohranjajo svoje lastnosti, s čimer se jim podaljša tudi življenjska doba. Preberite, kateri so najpomembnejši dejavniki, ki vplivajo na kvaliteto shranjevanja gum. Edine štiri točke, v katerih ima avtomobil stik s cestiščem, so pnevmatike. Da si boste lažje predstavljale: stik štirih pnevmatik s tlemi je velik približno kot list A4 formata. Ste se zamislile, kaj ne? Te močno vplivajo na to, koliko nadzora imate nad avtomobilom med vožnjo, kako hitro se lahko ustavite, kako dobro lahko zavijate in nenazadnje tudi na to, kako udobna bo vaša vožnja. Zato je zelo pomembno, da pnevmatike med sezonami pravilno shranite, da ohranijo vse svoje značilnosti, zaradi katerih je vožnja z njimi varna. 

Kakšni morajo biti pogoji shranjevanja?

Vlaga

Prostor za shrambo pnevmatik ne sme biti vlažen, da se na njih ne nabira kondenz. Prav tako morajo biti pnevmatike zaščitene pred pljuski vode, snegom in dežjem.  

Svetloba

Pnevmatike morajo biti zaščitene pred svetlobo, še posebej pred direktnim soncem in močno umetno svetlobo z visokim deležem UV-sevanja. To je največji razlog, da plastika in guma razpadata, saj sevanje uničuje dolge verige ogljikovodikov in jih spreminja v kratke, s čimer se zmanjša elastičnost materiala, guma pa postane bleda, suha in razpokana. V bližini shranjenih pnevmatik prav tako ne sme biti nobenih virov močne svetlobe, kot jo recimo povzročajo varilni aparati. Čeravno gre za kratkotrajno svetlobo, lahko ta vseeno poškoduje pnevmatike, prav tako kot Iskre in kapljice staljene kovine, ki pršijo naokrog pri varjenju.

Temperatura

V skladišču mora biti temperatura med 0 in 25 stopinj Celzija, pri čemer idealna temperatura ne preseže 15 stopinj. Mraz pravzaprav pnevmatikam škoduje manj kot vročina, zato je treba poskrbeti, da je temperatura v skladiščih stalna, brez posebnih nihanj, še posebej pa je treba paziti, da se pnevmatike ne shranjujejo v bližini peči, vročih cevi, radiatorjev in drugih virov toplote. Zato odsvetujemo hrambo pnevmatik v kurilnicah, kjer so lahko poleg vročine izpostavljene še drugim nevarnim snovem.

Kisik in ozon

Kisik (O2) in ozon (O3) imata močan vpliv na propadanje gumijaste zmesi za pnevmatike. V skladišču zato ne sme biti nobenih virov ozona, kot so fluorescenčne luči, luči z živim srebrom, naprave z visoko napetostjo, elektromotorji ali druge naprave, iz katerih lahko puščajo plini ali take, ki proizvajajo iskre.

Topila, olja, maziva

Pri shranjevanju pnevmatik je potrebno skrbno paziti, da ne pridejo v stik s topili, olji, mazivi ali z gorivom. Prav tako se izogibajte tako imenovanim zaščitnim ali konzervirnim sredstvom. Vse, kar ta naredijo, je, da začasno navlažijo in polepšajo videz pnevmatike, dolgotrajno pa razbijajo voske v zmesi, ki so sestavni del pnevmatike in edini resnično skrbijo za njeno elastičnost in svežino. Namreč, ko se pnevmatika kotali, se mečka in s tem na površino stiska voske. Ti delujejo kot vlažilno in zaščitno sredstvo. Zato pnevmatike tudi hitreje propadejo, če niso v uporabi.

Zrak

Skladišče pnevmatik mora biti zračno, vendar brez prepiha. Zračna klet je doma še najboljši prostor, saj so tam temperature in drugi dejavniki najbolj stalni. Podstrešij, garaž in kurilnic ne priporočamo.

Kratkoročno shranjevanje

Če pnevmatike shranjujemo le za kratek čas, za največ 4 tedne, jih lahko zložimo eno na drugo, v stolpce do višine 1,2 m. Če so pnevmatike še vedno nameščene na platiščih, pa jih je treba hraniti v eni sami vrsti ali navpično, pri čemer morajo biti pnevmatike napolnjene.

Dolgoročno shranjevanje

Sem sodi skladiščenje med sezonama, ko je potrebno zamenjati letne pnevmatike za zimske in obratno, in skladiščenje, kadar imamo komplet pnevmatik, ki jih sicer ne uporabljamo, želimo pa ohraniti njihovo uporabnost.

Pnevmatike brez platišč

Edino pravilno skladiščenje pnevmatik brez platišč je v pokončnem položaju, pri čemer jih je potrebno enkrat mesečno nekoliko obrniti, da se ne deformirajo. Nekateri svetujejo tudi skladiščenje pod kotom 75 stopinj, ker je bočnica pnevmatik dovolj trdna, da zdrži njihovo lastno težo. Nikakor jih ne zlagajte v stolpce ali obešajte, saj se bodo na tak način poškodovale. In v nobenem položaju nanje ne polagajte drugih predmetov.

Pnevmatike s platišči

Tukaj obstajata dve možnosti skladiščenja. Brez težav pnevmatike s platišči zložite v stolpce ali jih obesite, ne smete pa jih shranjevati pokončno.

Pri shranjevanju pnevmatike ne zlagajte v stolpce.

Pnevmatike na avtomobilu

Če želite ohraniti pnevmatike na avtomobilu ali drugem vozilu, ki ga dalj časa ne boste vozili, je nujno, da poskrbite za primerno okolje, v katerem se bo to vozilo nahajalo. Prostor naj bo temen, enakomerno hladen, dovolj prezračen in brez nevarnih snovi in predmetov. Pnevmatike dodatno zaščitite pred svetlobo, vozilo pa večkrat premaknite, da preprečite deformacije na pnevmatikah.

Bele bočnice in napisi na pnevmatikah

Bela in črna zmes pri takih pnevmatikah sta narejeni iz različnih materialov, barvilo med njima pa lahko prehaja. Zato je potrebno take pnevmatike shranjevati tako, da se med seboj dotikajo le površine iste barve, da ne pride do neljubega in neestetskega razbarvanja.

Deformirana pnevmatika. Kaj pa zdaj?

Izravnanje pnevmatike po slabem skladiščenju se da običajno popraviti z ogrevanjem gume. Toda, če je taka poškodba posledica predolgega skladiščenja brez rotacije, je lahko škoda nepopravljiva. Take pnevmatike ne nameščajte na vozilo in jo raje nadomestite z novo. Vsekakor se pri taki težavi posvetujete s strokovnjakom v vulkanizerski ali servisni delavnici.

Sedaj veste, zakaj boste imele pnevmatike dlje časa kakor škornje, samo poskrbite za njih, kot smo zgoraj opisali in ste brez skrbi. Varno vožnjo!

Komentirajte

Differo d.o.o., 2020 Nepremagljiva.si - ISSN 2712-6285, vse pravice pridržane
Pogoji poslovanja - Piškotki

S tem, ko uporabljate spletno mesto, dovoljujete uporabo piškotkov v skladu z našo politiko varovanja zasebnosti. Preberi več
Se strinjam