EKO ŠKRNICL

Zdravstvene koristi ashwagandhe

Potencialne koristi ashwagandhe vključujejo boljšo športno zmogljivost in boljši spanec. Nekatere raziskave kažejo, da lahko to zelišče pomaga ljudem pri boleznih, kot sta tesnoba in neplodnost, vendar so potrebne natančnejše študije.

Ashwagandha je eno najpomembnejših zelišč v ajurvedi, tradicionalni obliki alternativne medicine, ki temelji na indijskih načelih naravnega zdravljenja. Ljudje že tisočletja uporabljajo ashwagandho za lajšanje stresa, povečanje ravni energije in izboljšanje koncentracije. V članku izveste tudi več o stresu, ki se mu je danes nemogoče izogniti in kako se nanj odzove naše telo. Tudi tokrat smo se odpravile v Eko škrnicl, kjer smo našle ashwagandho po naši meri.

Več imen in zdravljenje več bolezni

Ashwagandha v sanskrtu pomeni “vonj konja”, kar se nanaša na vonj zelišča in njegovo potencialno sposobnost za povečanje moči. Njeno botanično ime je Withania somnifera, znana pa je tudi pod več drugimi imeni, med drugim “indijski ginseng” in “zimska češnja”.

Rastlina ashwagandha je majhen grm z rumenimi cvetovi, ki izvira iz Indije in jugovzhodne Azije. Ljudje uporabljajo izvlečke ali prah iz korenine ali listov rastline za zdravljenje različnih bolezni, vključno s tesnobo in težavami s plodnostjo.

Kronični stres, ki se mu je danes nemogoče izogniti

Zaradi hitrega tempa življenja, natrpanih urnikov, dolgih delovnikov in številnih gospodinjskih opravil se zdi, da se je dandanes skoraj nemogoče ustaviti in sprostiti. Visoka pričakovanja in standardi, ki jih ima do nas tako okolica kot mi sami, nas ženejo, da delamo še več in čas za počitek potiskamo še bolj na stran. Težko najdemo čas zase ali čas, da si spočijemo. Vedno bolj smo občutljivi na zunanje dražljaje, na nove naloge in projekte in zdi se, kot da je to naša posebna moč. Hitimo iz ene stresne situacije v drugo, hkrati pa se stresa sploh ne zavedamo. 

Naše telo je res neverjetno in zmore marsikaj. Ni pa namenjeno, da bo premikalo meje v ponavljajočih se, kroničnih stresnih situacijah, ki smo jim danes izpostavljeni. Te se vrstijo druga za drugo, vi pa se skoraj neopazno, a zelo hitro premikate proti stanju, ki se ga bojimo vsi, to je izgorelost.

Na stres se odziva celo telo

Stresni odziv se začne v možganih. Ko zaznate stresor z očmi ali ušesi, se informacije nemudoma prenesejo do centra v možganih. Če zazna nevarnost, o tem obvesti hipotalamus – nadzorni center vašega telesa. Ta preko živčnega sistema komunicira s celim telesom, ob stresu pa aktivira simpatični živčni sistem.

Sproži se izločanje hormona kortizola in adrenalina, v telesu pa se začnejo dogajati številne spremembe, ki jih lahko občutite ali opazite, kot so razširjene zenice, povečano dihanje zaradi razširjenih bronhijev, povečana srčna aktivnost in utrip, povečan dotok krvi v mišice, posledično pa počasnejša prebava, sprostitev mehurja, izostreni čuti in povečana budnost.

6 načinov, kako uravnati kortizol na naraven način

Čeprav lahko podivjan kortizol povzroči številne težave in bolezni, ga hkrati ni težko uravnati na naraven način. Pomembno pa je, da se prekomernega in daljšega stresa zavedate dovolj zgodaj, ko z naravnimi metodami sami lahko še kaj storite. 

Izogibajte se vnetnim živilom, kot so sladkor, predelani ogljikovi hidrati in konzervirana živila. Vaši obroki naj bodo sestavljeni iz svežega sadja in zelenjave, kakovostnih beljakovin in kompleksnih ogljikovih hidratov.

Spanec je nepogrešljiv dejavnik vašega preživetja. Vsak proces, ki se odvija v telesu, je odvisen od spanja. Med spanjem se telo obnovi, zato si privoščite vsaj 7 ur dolg, krepčilni spanec. Prostor, v katerem spite, naj ima primerno temperaturo, zagotovite pa si tudi popolno temo. Zadnje ure pred spanjem se poskusite izogniti elektronskim napravam, stresnim situacijam in delu.

Eterična olja pozitivno učinkujejo na vaš imunski sistem in počutje. Za zniževanje stresnega hormona izberite eterično olje sivke, bergamotke ali mirte.

V svoj vsakdan vključite kakšno izmed tehnik, ki pomagajo pri obvladovanju stresa. Lahko se odpravite na sprehod v naravo, delate jogo, meditirate ali izvajate dihalne vaje. Odličen način za premagovanje stresa je tudi telovadba, a nikar ne pretiravajte, saj preveč telesne aktivnosti zvišuje stresne hormone.

Trudite se biti čim bolj prisotni v trenutku in ne hitite z ene naloge k drugi. Delovne dni si organizirajte vnaprej in se pripravite na vsa opravila, ki vas čakajo, hkrati pa si pustite nekaj prostora za nepredvidene situacije.

Kortizol lahko uravnavate tudi s pomočjo adaptogenih rastlin, med katere štejemo rhodiolo, ginseng, ginko bilobo in ashwagandho. Adaptogene rastline krepijo zdravje nadledvičnih žlez, saj v telesu pomagajo vzpostavljati porušeno ravnovesje, v tem primeru ravnovesje kortizola.

Ashwagandha po meri Nepremagljivih 

V ajurvedi se adaptogeno zelišče po imenu ashwagandha že tisočletja uporablja za uravnavanje stresnega hormona kortizola in zdravljenje težav, povezanih z njim. Spoznajte izvleček Ashwagandhe (KSM-66) z najvišjo koncentracijo in najboljšo biološko razpoložljivostjo. Na njem je bilo narejenih največ raziskovalnih in kliničnih raziskav. Ima širok spekter delovanja, med drugim učinkovito uravnava stresni hormon, izboljša kognitivne funkcije, podpira zdravje srčno-žilnega sistema, pomaga ohranjati zdravo telesno težo, zagotavlja bolj kakovosten spanec in povečuje vzdržljivost. Preverite tudi, kaj so pokazale raziskave.

Tukaj je 7 možnih koristi ashwagandhe, ki temeljijo na raziskavah.

1. Lahko pomaga zmanjšati stres in tesnobo

Ashwagandha je morda najbolj znana po svoji sposobnosti zmanjševanja stresa. Uvrščena je med adaptogene, snovi, ki telesu pomagajo pri obvladovanju stresa. Ashwagandha lahko pomaga nadzorovati mediatorje stresa. Prav tako zmanjšuje aktivnost osi hipotalamus-hipofiza-nadledvična žleza (HPA), sistema v telesu, ki uravnava odziv na stres.

Raziskave kažejo, da lahko dodatki z ashwagandho pomagajo pri lajšanju stresa in tesnobe. V majhni študiji z 58 udeleženci so tisti, ki so 8 tednov jemali 250 ali 600 mg izvlečka ashwagandhe, znatno zmanjšali zaznavanje stresa in raven stresnega hormona kortizola v primerjavi s tistimi, ki so jemali placebo. Pri tistih, ki so jemali dodatke iz ashwagandhe, se je v primerjavi s skupino s placebom izboljšala tudi kakovost spanja.

Druga študija na 60 osebah je pokazala, da se je pri tistih, ki so 60 dni jemali 240 mg izvlečka ashwagandhena dan, občutno zmanjšala anksioznost v primerjavi s tistimi, ki so prejemali placebo. Tako raziskave kažejo, da je ashwagandha lahko koristno dopolnilo pri stresu in tesnobi.

2. Lahko ugodno vpliva na športno zmogljivost 

Raziskave so pokazale, da ima lahko ashwagandha ugodne učinke na športno zmogljivost in je lahko koristno dopolnilo za športnike. Ena od analiz raziskav je vključevala 12 študij pri ljudeh, ki so jemali odmerke ashwagandhe med 120 mg in 1.250 mg na dan. Rezultati kažejo, da lahko rastlina izboljša telesno zmogljivost, vključno z močjo in porabo kisika med vadbo.

Poleg tega lahko ashwagandha pomaga povečati mišično moč. V študiji iz leta 2015 so moški udeleženci, ki so jemali 600 mg ashwagandhe na dan in 8 tednov sodelovali pri treningu odpornosti, v primerjavi s skupino s placebom bistveno bolj povečali mišično moč.

3. Lahko zmanjša simptome nekaterih duševnih motenj

Nekateri dokazi kažejo, da lahko ashwagandha pri nekaterih skupinah ljudi pomaga zmanjšati simptome drugih stanj duševnega zdravja, vključno z depresijo. V eni od študij so raziskovalci preučevali njene učinke pri 66 osebah s shizofrenijo, ki so imele depresijo in anksioznost.

Ugotovili so, da se je pri udeležencih, ki so 12 tednov dnevno jemali 1.000 mg izvlečka ashwagandhe, depresija in anksioznost zmanjšala bolj kot pri tistih, ki so jemali placebo.

Omejena raziskava iz leta 2013 tudi kaže, da lahko ashwagandha pomaga izboljšati kognitivne motnje pri ljudeh z bipolarno motnjo. Pregled iz leta 2021 je zaključil, da lahko ashwagandha pomaga pri obvladovanju depresije, tesnobe, nespečnosti in drugih težav, povezanih z duševnim zdravjem in nevrološkimi težavami.Vendar pa je potrebnih več raziskav o vseh teh uporabah.

4. Lahko pomaga povečati testosteron in poveča plodnost pri moških

V nekaterih študijah se je izkazalo, da prehranska dopolnila iz ashwagandhe ugodno vplivajo na plodnost moških in povečujejo raven testosterona. V eni študiji je 43 moških, starih od 40 do 70 let, s prekomerno telesno težo in blago utrujenostjo 8 tednov dnevno jemalo tablete z izvlečkom ashwagandhe ali placebo.

Zdravljenje je bilo povezano z 18-odstotnim povečanjem spolnega hormona, ki sodeluje pri proizvodnji testosterona. Pri udeležencih, ki so jemali ashwagandho, se je za 14,7 % povečal tudi testosteron. Poleg tega je pregled štirih študij ugotovil, da je zdravljenje z ashwagandho znatno povečalo koncentracijo sperme, volumen semena in gibljivost sperme pri moških z nizkim številom spermijev. Prav tako je povečalo koncentracijo in gibljivost sperme pri moških z normalnim številom spermijev, vendar je potrebnih več študij.

5. Lahko zmanjša raven sladkorja v krvi

Omejeni dokazi kažejo, da ima lahko ashwagandha nekaj koristi za ljudi s sladkorno boleznijo ali visoko ravnjo sladkorja v krvi. Pregled 24 študij, vključno s 5 kliničnimi študijami pri ljudeh s sladkorno boleznijo, je pokazal, da je zdravljenje z ashwagandho pomembno zmanjšalo krvni sladkor, hemoglobin A1c, inzulin, lipide v krvi in markerje oksidativnega stresa.

Razlog za to je lahko, da imajo nekatere spojine v ashwagandhi, močno antidiabetično delovanje in lahko pomagajo spodbujati celice, da iz krvnega obtoka sprejemajo glukozo. Vendar so raziskave za zdaj omejene in potrebnih je več dobro zasnovanih študij.

6. Lahko izboljša delovanje možganov, vključno s spominom

Jemanje ashwagandhe lahko ugodno vpliva na kognitivne funkcije. Eden od pregledov petih kliničnih študij je našel prve dokaze, da lahko ashwagandha izboljša kognitivno delovanje pri nekaterih skupinah ljudi, vključno s starejšimi odraslimi z blago kognitivno motnjo in ljudmi s shizofrenijo.

Študija na 50 odraslih je pokazala, da je jemanje 600 mg izvlečka ashwagandhe na dan 8 tednov privedlo do znatnega izboljšanja takojšnjega in splošnega spomina, pozornosti in hitrosti pri sprejemanju informacij. Raziskovalci so ugotovili, da imajo spojine, ki jih najdemo v ashwagandhi, antioksidativne učinke v možganih, kar lahko koristi kognitivnemu zdravju.

7. Lahko pomaga izboljšati spanec 

Veliko ljudi jemlje ashwagandho za spodbujanje mirnega spanca in nekateri dokazi kažejo, da lahko pomaga pri težavah s spanjem. Na primer, študija na 50 odraslih, starih od 65 do 80 let, je pokazala, da je jemanje 600 mg korenine ashwagandhe na dan 12 tednov znatno izboljšalo kakovost spanja in duševno budnost ob prebujanju v primerjavi z zdravljenjem s placebom.

Komentirajte

Differo d.o.o., 2020 Nepremagljiva.si - ISSN 2712-6285, vse pravice pridržane
Pogoji poslovanja - Piškotki

S tem, ko uporabljate spletno mesto, dovoljujete uporabo piškotkov v skladu z našo politiko varovanja zasebnosti. Preberi več
Se strinjam